Anders tänkte inte att han skulle starta eget någon gång. Efter 20 år som konsult, anställd via konsultfirma, tänkte han nog att det skulle förbli så. Dessutom: Vad sjutton visste han om att starta verksamhet? Ingenting, och han hade inte direkt för avsikt att ändra på denna okunskap heller. Sedan kom livet emellan och han bestämde sig för att byta kurs. Att ta sig ur det hörn han känt att han närmat sig med åren. Han bestämde sig för att starta ett städföretag. Med sig i båten fick han tre vänner som ville hänga på idén. Tillsammans skulle de styra fyra olika delar av städföretaget och leda det till succé.
Vi börjar med att titta på Anders roll. IT behövs i alla organisationer och städföretag är på inga sätt ett undantag. Nej, han skulle se till att företagets IT-verksamhet fungerade fläckfritt. Det han möjligen saknade i entreprenörsanda hade han i produktivitet på detta område. Han visste att han skulle kunna se till att den digitala aspekten av hans städföretag fungerade. Detta visste han lika väl som att solen går upp i öst.
Näste person var Therese. Therese och Anders var gamla vänner från studierna i Uppsala. Hon hoppade på tåget för att ansvara för ekonomin. En del av städföretaget som förstås skulle vara minst lika viktigt som Anders egen del. Det skulle bli succé, tänkte han. Therese hade varit ansvarig för ekonomin på både stora och små bolag förut. Hon hade tittat över räkenskaperna innan hon tackar ja att hoppa på städföretaget. ”Detta ska nog bli bra” var hennes reaktion. Det var ungefär det mått av entusiasm man kunde vänta sig från en introvert som hon.
Håkan hängde också på. Han hade ingen direkt expertis inom något särskilt område, särskilt inte städföretag. Men han hade en sak som de andra i företaget saknade: En jävla förmåga att projektleda och se till att saker inte går i stå. Han skulle bli perfekt verksamhetschef, det var Anders säker på. En mycket viktig del av städföretaget. Möjligen den viktigaste, det kände han på sig. Förutom ägaren själv var Håkan den förste person att börja i verksamheten. Om än något rastlös under sina första veckor på städföretaget fick han uppgifter så att det räckte och blev över framgent.
Den siste person att ansluta till företaget var Ina. Ina hade länge arbetat med HR. Det var hon som skulle få sköta rekryteringen på Anders städföretag. Detta skulle visa sig att hon löste med bravur. Personalfrågor är oerhört viktiga, särskilt på ett städföretag som ämnar växa med ungefär 4 medarbetare i kvartalet.